SEO Checklist 2021: hoger in Google in 5 stappen

seo

SEO heeft vele voordelen – het uiteindelijke doel is om beter gevonden te worden. Het is de basis voor een duurzame groei van je onderneming op lange termijn. Je kan nooit van de ene op de andere dag bovenaan op Google staan (tenzij je wil adverteren). Met deze SEO checklist kan je je website of een nieuwe pagina lanceren.

1. SEO Basics

Google Search Console Installeren

Google Search Console is een gratis tool die wordt aangeboden door, you guessed it, Google. Met Search Console kan je je aanwezigheid bekijken in de zoekresultaten van Google. Het hoofddoel van Search Console is om te achterhalen binnen welke resultaten je website te zien is en op welke manier. Het kan zijn dat je bij een totaal onverwachte keyword te zien bent. Op deze manier ontdek je dus welke keywords belangrijk kunnen zijn voor jouw onderneming. Je krijgt inzicht in hoe Google je website weergeeft waardoor je je site en je content kan verbeteren en optimaliseren.

Sitemap toevoegen aan Google Search Console

Een sitemap is eigenlijk een soort van inhoudstafel van je website. Het is een plan waarin alle pagina’s van de website worden weergegeven en hoe deze met elkaar gelinkt staan. Door deze te uploaden op Google Search Console laat je eigenlijk weten aan Google hoe je website in elkaar zit. Dit zorgt ervoor dat Google al jouw pagina’s indexeert waardoor je meer bezoekers over de vloer krijgt op je website.

Google Analytics Installeren

Door Google Analytics te installeren op je website krijg je een inzicht in alle activiteiten die plaatsvinden op jouw website/pagina. Zo kan je allerlei percentages berekenen en ontdekken welke pagina’s beter presteren dan andere. Je kan bijhouden hoeveel mensen je website bekijken, demografische gegevens van je bezoekers bijhouden om je doelgroepen beter te leren kennen enzovoort.

2. Zoekwoordonderzoek

Google bestaat alleen maar uit zoekwoorden of zogenaamde keywords. Alles dat je intypt in de Google zoekbalk is een keyword. Wanneer je een bepaald product wil aanbieden is het belangrijk om je doelgroep te kunnen vinden op Google. Hoe je dit kunt doen met SEO is door een zoekwoordonderzoek te doen. Dit wil zeggen dat je op zoek gaat naar alle keywords die van belang zijn voor jouw specifieke doelgroep, wanneer ze op zoek zijn naar jouw specifiek product.

Als voorbeeld kunnen we een digitaal bureau nemen, dat gespecialiseerd is in websites bouwen. Een keyword dat waarschijnlijk vrij tot ZEER populair zal zijn is “website laten maken”. Dit omdat de klant hier al vrij ver is in de customer journey. De klant is al vrij zeker dat hij/zij een website wilt laten maken door iemand anders, en niet zelf. Het kan zijn dat de klant hier wat onderzoek is aan het doen naar de kosten van het laten maken van een website. Daarom is het belangrijk dat je hier alle belangrijke en relevante keywords in je website vermeldt. Op deze manier kom je geleidelijk aan hoger en hoger te staan in Google op basis van zoekwoorden.

3. Technische SEO

Er zijn vier belangrijke zaken waar je aan moet denken wanneer het aankomt op technische SEO. Deze laat je best optimaliseren door een vertrouwde professional.

SSL Certificaat

Zorg er altijd voor dat je een geldig SSL certificaat hebt. Dit certificaat zorgt ervoor dat je domeinnaam/website beveiligd is. Wanneer je op een website komt en er staat bovenaan: “niet beveiligd”, wil dit zeggen dat er geen geldig SSL certificaat is. Dit kan je vaak oplossen door een plugin te installeren genaamd “Really Simple SSL”. Meestal zit een SSL certificaat mee in de prijs wanneer je een domeinnaam koopt samen met een hostingpakket.

Verwijder foute en onnodige content

Soms kan het al eens zijn dat als je een website al een lange tijd hebt, dat je in die tijd er al heel wat aan hebt zitten prutsen. Hierdoor kan je misschien onnodige, privé en ongepubliceerde pagina’s en content online gezet hebben. Dit zorgt ervoor dat je website trager laadt en dat je database te vol zal zitten op lange termijn. Een te grote database met te veel content duurt veel langer om te laden dan wanneer alle onnodige, dubbele en foute content eruit wordt gehaald.

Optimaliseer website laadtijd en responsiviteit

Google houdt van snelle websites die op alle apparaten responsive zijn. Een responsive website wil zeggen dat ie er goed uit ziet op zowel desktop als mobiel en alle andere apparaten. Zo heb je meer kans om binnen de eerste rankings van Google terecht te komen. Om je responsiviteit te checken kan je altijd eens surfen naar Responsive Design Checker.

4. On-page SEO

On-page SEO is meer gebaseerd op je content. Eén van de beste manieren om on-page SEO in te voeren op je website is een blog (wat ik dus nu doe met dit artikel). Met een blog kan je zo veel content uitbrengen over jouw product/service als jij maar wil. Zo kan je het hebben over alles wat te maken heeft met jouw industrie. On-page SEO gaat over de H1 tags op je website, of je je keywords wel vaak genoeg gebruikt, of je alt tags in orde, of je de juiste foto’s hebt gebruikt en of deze ook geoptimaliseerd voor je website. Waar je ook aan moet denken is het volume in je content. I know, dat klinkt vaag. Met volume bedoel ik eigenlijk hoeveel woorden je gebruikt. Een blogpost of pagina met meer dan 2.000 woorden zal het veel beter doen op Google dan een post met maar 500 woorden. Daarom zou ik aanraden om minstens 600 woorden te gebruiken op je pagina’s of posts. Dit zorgt ervoor dat je SEO scores per pagina een flinke boost krijgen. Hoe meer woorden, hoe liever.

5. Link Building

Om hoger te scoren op Google heeft je website ook geloofwaardigheid nodig. Dit creëer je sowieso door meer en meer bezoekers aan te trekken. Verder is link building ook een goede manier om dit te bereiken. Simpel gezegd is dit het verkrijgen van links op relevante en geloofwaardige websites die verwijzen naar jouw website. Dit kunnen jouw sociale mediakanalen zijn, een grote website binnen jouw werkveld, een concullega die jouw post wil delen, affiliate links, noem maar op. Hoe meer links verwijzen naar je website, hoe beter dit is voor Google.

Voor al je vragen omtrent SEO of zoekmachineoptimalisatie kan je mij contacteren via het contactformulier hieronder of een gratis kennismakingsgesprek inboeken!

Aarzel niet om mij
te
contacteren

Voor al je vragen en opmerkingen mag je mij gerust een berichtje sturen via het contactformulier hiernaast. Voor dringende vragen kan je mij bellen of de chatbot gebruiken.

Starten met
een Project?