fbpx
Blog

Hoeveel kost een website laten bouwen?

Er zijn verschillende factoren die de prijs van je website beïnvloeden. Deze zet ik vandaag allemaal op een rijtje!
website laten bouwen

Goeie vraag! Wel een vraag die je niet zomaar kan beantwoorden. Een website laten bouwen heeft geen vaste prijs. Deze hangt volledig af van wat wat jij nodig hebt en van wat je verwacht van de website. Wil je een simpele website die je wat meer online aanwezigheid gaat aanbieden? Of kies je voor een uitgebreide lead generation website waarmee je actief je ideale klant aantrekt?

Net zoals wanneer je een auto wil kopen ga je kijken naar verschillende elementen. Kies je voor comfort? Een luxe merk? Een sportwagen? Je kan er nooit een vaste prijs aan plakken. Dit geldt ook voor het ontwikkelen van een website.

Er zijn verschillende factoren die de prijs van je website kunnen beïnvloeden. Deze zetten we vandaag op een rijtje zodat je hier een duidelijker beeld van hebt voor jouw project of onderneming.

Wat zijn de voornaamste webdesign kosten?

Een website bestaat uit verschillende elementen. Om een website volledig op orde te stellen moeten deze sowieso in orde zijn. Al deze elementen brengen een verschillende kost met zich mee en hebben allemaal een specifieke functie. Ik heb deze kostendragers hieronder opgelijst.

Domeinnaam

Je domeinnaam is de naam die je je website geeft. Simpeler dan dat kan ik het helaas niet uitleggen. Een domeinnaam bestaat meestal uit je bedrijfsnaam, gevolgd door een extensie (.be, .nl, .com, …). In mijn geval is dat dus brakka.be. Het is een deel van de URL van je website die bezoekers gebruiken om je website te bezoeken. Vanzelfsprekend is het daarom belangrijk dat je de juiste domeinnaam kiest. Eentje die makkelijk is om te onthouden zodat mensen je snel kunnen vinden. 

Het is belangrijk om eerst na te gaan of je domeinnaam nog beschikbaar is. Dit doe je zelfs al best voordat je je onderneming opstart. De kans bestaat altijd dat deze al is ingenomen. Indien je domeinnaam reeds bezet is, heb je twee opties: je zoekt een andere domeinnaam die nog steeds makkelijk te herinneren is of je contacteert de huidige eigenaar van de domeinnaam om deze eventueel over te kopen. 

Een .be domein kost gemiddeld zo’n 15 tot 20 euro per jaar. Extensies zoals . vlaanderen, .shop, .com kosten net iets meer.

Hosting

Nu heb je een domeinnaam, maar je hebt nog geen plek om deze online te zetten. Daar komt hosting bij kijken. Webhosting is een centrale webserver die ruimte voorziet om jouw website online te zetten zodat mensen er op geraken. Klinkt nogal high-tech, simpel gezegd: je domeinnaam is je adres en je hosting is je huis. Je kan wel een adres hebben, maar zolang er geen huis staat kan je er niet echt verblijven.

Een goede hostingservice is erg belangrijk. Het verzekert je website van beveiliging, backups en een goede laadtijd. Ik zou het zelf ten zeerste afraden om een goedkope hostingservice te gebruiken. Deze zijn meestal niet geheel betrouwbaar en minder goed opgewassen tegen cyberattacks. Je wilt koste wat kost dat je website veilig is en hosting speelt daar nu eenmaal een grote rol bij. 
Vaak gaan domeinnaamregistratie en hosting ook samen. Je kan je domeinnaam registreren en hosten bij bedrijven zoals one.com en Combell, waar je gemiddeld zo’n 120 tot 150 euro per jaar betaalt voor veilige en snelle hosting.

Content & copywriting

Alriiiiight, je domeinnaam en hosting zijn in orde. Je website staat nu in principe online. Echter is deze nog vrij leeg. Nu is het de bedoeling om je website te voorzien van content en tekst. Een lege website is vrij tot zeer nutteloos. 

Hier heb je ook wederom twee opties: je kan je teksten zelf schrijven of je kan deze laten schrijven door een professionele copywriter. Een goede webtekst moet ervoor zorgen dat je bezoekers geïnspireerd en geactiveerd raken om daadwerkelijk actie te ondernemen op je website. Een tekst met dt-fouten waarin je totaal geen doel voor ogen hebt is niet echt ideaal. Je kan wel schrijven over hoe lekker het eten is in jouw restaurant, maar zolang je je bezoekers niet motiveert om ook een etentje in te boeken heb je er niet veel aan.

Professionele copywriters weten zich perfect in te spelen in de huid van je ideale doelgroep. Ze weten je websitebezoekers makkelijk te activeren om van bezoeker over te gaan naar lead of klant. Copywriters vragen gemiddeld 50 tot 100 euro per uur. Prijzen kunnen ook berekend worden per pagina of zelfs per geschreven woord.

Afbeeldingen & illustraties

Een website zonder mooie, originele afbeeldingen is nooit echt volledig. Je hebt altijd de optie om gebruik te maken van stockbeelden, echter zou ik dit niet aanraden omdat je er niet echt authentiek mee overkomt. Stockfoto’s brengen je bedrijf niet in beeld. Ze tonen niet wie er achter de onderneming zit en hoe het er bijvoorbeeld aan toe gaat op de werkvloer. 

Originele bedrijfsfoto’s geven meteen een duidelijker beeld van jouw onderneming. Het creëert vertrouwen en je websitebezoekers kunnen meteen een gezicht plakken op je onderneming. Stockfoto’s zijn nooit echt herkenbaar: ze lijken allemaal op elkaar en dus kom je nooit echt authentiek en uniek over. 

Gemiddeld betaal je zo’n 500 euro voor een professionele bedrijfsfotoshoot. Dit zou ik zeker en vast aanraden omdat je er ook meteen heel wat content mee klaar hebt staan voor je sociale media. Deze foto’s kan je bovendien ook gebruiken op je folders, visitekaartjes, advertenties enzovoort.

Design & ontwikkeling

Een website designen en ontwikkelen is meestal de grootste kostendrager wanneer mensen een website laten maken. Bij design en ontwikkeling zijn er meerdere vragen die je jezelf moet stellen:

  • Wat is het doel van de website?
  • Wat verwacht ik van de website? 
  • Hoeveel pagina’s heb ik nodig? 
  • Zijn er specifieke functies die ik nodig heb om mijn succes te garanderen?
  • Wil ik inspelen op marketing automation of content marketing (SEO)?

Je moet ook altijd in het achterhoofd houden dat een website bestaat uit design en development. Webdesign is het uittekenen en het verzorgen van de lay-out van je website: welke kleuren je wil gebruiken, vormen, structuur, animaties, titels enzovoort. 

Daarnaast heb je ook het development gedeelte waar je specifieke functies als een contactformulier gaat ontwikkelen en ervoor zorgen dat deze ook werkt. Functies op maat van jouw onderneming nemen altijd meer tijd in om te ontwikkelen omdat deze vaak ook ingewikkelder zijn dan bijvoorbeeld een simpele galerij. 

Webdesigners- en developers rekenen meestal tussen de 50 en 100 euro per uur aan voor het designen en ontwikkelen van een website of functie.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het internet bestaat uit meer dan 1,2 miljard websites. Iedereen wilt bovenaan verschijnen op de eerste pagina op Google. De eerste pagina op Google heeft maar ruimte voor slechts 10 resultaten. Wiskunde is nooit echt mijn vak geweest, maar iets zegt me dat 1,2 miljard websites op de eerste pagina krijgen op Google vrij onmogelijk is. Dit is waarom je ook investeert in SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. 

SEO houdt in dat je je website dusdanig optimaliseert dat ie perfect in orde om hoger te scoren op Google. Enerzijds heb je technische SEO, waarmee je je meta-beschrijvingen, titels, alt-tags, keywords in orde brengt. Dit is standaard inbegrepen bij elke website die ik maak. Anderzijds heb je content SEO in de vorm van een blog, waarmee je actief artikels gaat schrijven over jouw onderneming of sector. Zo scoor je meer en meer op organische zoektermen en scoor je op termijn hoger op Google. 

Een technische SEO optimalisatie is van essentieel belang voor een nauwkeurige en complete website. Copywriters betaal je ongeveer tussen de 100 en 200 euro per blogartikel van 600 tot 800 woorden.

Conclusie

Zoals je kan zien zijn er heel wat zaken waar je rekening mee moet houden wanneer het aankomt op het maken van een website. Indien je dit niet overlaat aan een professional kan er al snel heel wat mislopen. 
Ikzelf hanteer een minimumbudget van 995 euro en heb al meer dan 50 projecten succesvol afgerond. Wil jij een project opstarten en een website laten bouwen voor jouw onderneming? Contacteer me gerust voor een vrijblijvende offerte op maat van jouw wensen en noden!

Deel dit bericht
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Eens kennismaken?

Heb jij een gelijkaardig project in gedachten? Contacteer me voor al je vragen of een offerte op maat!

Burak Caylar