fbpx
Blog

5 Handige Tips om een Goede Domeinnaam te Kiezen

Je domeinnaam is het webadres en eveneens de snelste weg naar je website. In deze blog bespreken we hoe je de juiste domeinnaam kiest en waar je op moet letten.
domeinnaam kiezen

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is heel simpel gezegd het adres van jouw website. Makkelijker dan dat kan ik het niet uitleggen. Het is een deel van de URL die je bezoekers gebruiken om je website te vinden.   

De juiste domeinnaam is makkelijk te onthouden en wekt professionaliteit en vertrouwen op bij je bezoekers. Bovendien zorgt het er ook voor dat je makkelijker gevonden kan worden op Google.

Met meer dan honderden miljoenen websites is het toch wel vrij belangrijk dat je de juiste domeinnaam kiest. In dit artikel bespreken we 5 handige tips zodat je de juiste keuze maakt. 

Wat gaan we bespreken?

  • What’s in a (domain)name?
  • Je merknaam gebruiken
  • Gebruik maken van een keyword
  • De juiste extensie 
  • Kort en krachtig + mobielvriendelijk
  • Het gebruik van koppeltekens

Waaruit bestaat een domeinnaam?

Een domeinnaam of URL bestaat uit vier verschillende onderdelen. Wanneer je het hebt over je domeinnaam hebt, verwijs je eigenlijk naar het onderdeel tussen subdomein en de extensie. 

Het eerste deel van je URL is het protocol (HTTP/HTTPS). De ‘S’ staat voor secure en geeft aan dat er een SSL-certificaat aanwezig is.  

Vervolgens heb je het subdomein (www.), wat staat voor World Wide Web.

Het volgende deel is het belangrijkste deel. Dit is je domeinnaam. Hier maak je dus zelf de keuze wat er komt te staan. Dit deel registreer je bij een host en zo kan je aan de slag met jouw website. 

Tot slot heb je ook nog de extensie (.be, .nl, .net, …). Dit is zeker niet onbelangrijk. Hier is het ook de bedoeling dat je de juiste keuze maakt. Voor Belgische bedrijven is een .be extensie uiteraard de prioriteit. 

Je merknaam gebruiken

Dit spreekt een beetje voor zich. De beste keuze voor je domeinnaam is altijd je eigen merknaam. In mijn geval is dat Brakka. Je URL heeft altijd een groot effect op je SEO-score. Door hier gebruik te maken van je merknaam, kan je makkelijker scoren op het zoekwoord. 

Je bezoekers gaan altijd op zoek naar een naam. Als je jouw merknaam makkelijk zichtbaar stelt op het internet word je uiteraard makkelijker gevonden. Mensen herkennen je merknaam ook het snelste. Het blijft hangen in het hoofd en het is sowieso de beste optie voor een domeinnaam. Maar wat doe je nu als je merknaam niet beschikbaar is?

Gebruik maken van een keyword

Keyword is een zoekterm dat mensen intikken op Google om iets op te zoeken. Stel dat je een website wil laten, dan zoeken de meeste mensen met het zoekwoord ‘website laten maken’. ‘Website laten maken’ heeft een hoog zoekvolume. Dat wil zeggen dat er vaak naar gezocht wordt. Gemiddeld zo’n 450 keer per maand in België. Een belangrijk zoekwoord dus. Dat is waarom ik ‘website laten maken’ ook heb gebruikt in de URL van mijn websitespagina. Het zorgt er voor dat ik beter scoor op het zoekwoord. 

Als je merknaam niet beschikbaar is kan je altijd gebruik maken van een belangrijk zoekwoord met een hoog zoekvolume. In mijn geval is dat bijvoorbeeld:

  • Brakkadesign.be
  • Brakkawebdesign.be
  • Brakkawebsites.be

Hoewel je best altijd voor je eigen merknaam kiest, is een combinatie met een zoekwoord zeker geen slecht idee. In tegendeel, met Brakka weten mensen bijvoorbeeld niet meteen wat ik doe. Brakkawebdesign toont al meteen wat ik doe en is dus duidelijker tegenover de bezoeker. Echter zou ik altijd aanraden om je eigen merknaam te gebruiken. 

De juiste extensie

De extensies .be, .nl of .com zijn de meest voordehandliggende extensies voor een domeinnaam. Ze zijn herkenbaar en tonen meteen aan vanwaar een bedrijf afkomstig is. De extensie .com is er eentje die je wereldwijd kan gebruiken en overal herkend zal worden. 

Echter is het tegenwoordig ook in om andere extensies te gebruiken. Extensies zoals .net, .eu en .shop zijn terug in opmars. Bovendien zijn er honderden soorten extensies waar je heel wat mee kan doen. Zo heb je bijvoorbeeld ook de .agency extensie. Voor digitale agencies is dit het ideale alternatief als je merknaam al ingenomen is. 

Opnieuw zou ik sowieso aanraden om voor de .be extensie te gaan, maar als je merknaam of gewenste domeinnaam niet beschikbaar is kan je altijd op zoek gaan naar een andere extensie. 

Kort en krachtig + mobielvriendelijk

Meer dan 70% van het verkeer op het internet gebeurt via mobiele apparaten. Een domeinnaam met meer dan 16 tekens is niet echt handig op mobile. Je hebt al een kleiner scherm en je wilt gewoon zo snel mogelijk de gewenste website bereiken. Daarom is het belangrijk dat je domeinnaam kort en krachtig is. Ook zodat mensen deze makkelijk kunnen onthouden.  

Het gebruik van koppeltekens

Het gebruik van koppeltekens is niet per se iets slecht. Het heeft geen effect op je SEO-score en het kan je domeinnaam ook misschien wat leesbaarder maken. Brakka-webdesign kan je makkelijker lezen dan Brakkawebdesign. 

Het enige minpunt aan koppel- en leestekens in een domeinnaam is dat het minder goed typt. Je bezoeker is er onnodig langer mee bezig om je domeinnaam te typen. Het gebruik van koppeltekens heeft dus eigenlijk enkel en alleen een effect op je gebruiksvriendelijkheid. 

Ook is het soms lastig voor een bezoeker om zich te herinneren waar het koppelteken stond, want het kan zijn dat je een domeinnaam hebt waar je meerdere koppeltekens kan gebruiken. Over het algemeen zou ik het afraden om koppeltekens te gebruiken. Enkel als je twee lange woorden hebt die je het best kan opsplitsen. 

Besluit

Heb jij hulp nodig met het uitkiezen en registreren van een domeinnaam? Dan kan je mij altijd contacteren. Wil jij al eens research doen naar wat er mogelijk is en welke domeinnamen beschikbaar zijn? Je kan beschikbaarheid van domeinen nachecken op www.dns.be.

Deel dit bericht
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Eens kennismaken?

Heb jij een gelijkaardig project in gedachten? Contacteer me voor al je vragen of een offerte op maat!

Burak Caylar